Je bent als ondernemer in Nederland verplicht om je administratie bij te houden. Het is daarom erg belangrijk om je boekhouding goed op orde te hebben. Sommige mensen vinden het fijn om de administratie offline te bewaren terwijl andere het juist alleen digitaal bewaren. Of misschien juist wel een combinatie van beide. Hieronder lees je een aantal tips voor een betere administratie.
Bij een goede administratie is het erg belangrijk om je boekhouding goed op orde te hebben. Het is eigenlijk de basis van je onderneming. Je kan je ook beter richten op het maken van winst wanneer je het op orde hebt. Je rendement wordt ook verbeterd door een overzichtelijke administratie en je kan wanneer je financieel alles goed voor elkaar hebt je volledig richten op je werkzaamheden. Als er een belastingcontrole komt hoef je je ook geen zorgen te maken en je kan betere weloverwogen keuzes maken voor je bedrijf.
Je moet regelmatig tijd vrijmaken om aan de slag te gaan met je administratie. Ondanks dat veel ondernemers het tussen het werk door doen, is dit eigenlijk helemaal niet handig. Hierdoor wordt het rommelig waardoor er bepaalde gegevens en cijfers kunnen ontbreken. Het is beter om er echt even goed voor te gaan zitten en vaste momenten voor je boekhouding in te plannen. Een uurtje vrij maken voor je boekhouding per week zal er al voor zorgen dat je veel minder stress krijgt.
Veel ondernemers huren een boekhouder in om te helpen met de administratie. Tegenwoordig kun je eigenlijk op veel manieren zelf effectief en snel je eigen boekhouding bijhouden. Dit hoeft dan ook niet veel geld te kosten. Je hebt bepaalde softwares waarbij je al je facturen en bonnetjes kan inscannen. Deze programma’s zijn meestal heel gebruiksvriendelijk. Je hebt op deze manier zelf grip over je eigen administratie. Veel meer dan dat je het uitbesteed aan een boekhouder. Je hoeft zo ook niet op de informatie van je boekhouder te wachten want je ziet het overzicht zelf meteen.
Benieuwd naar meer tips voor een betere administratie? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.