Heb je vaak het gevoel dat er te weinig tijd in een dag zit? Werk je vaak
meer dan je wilt? Houd je te weinig tijd over voor privézaken, zoals je
familie en hobby’s. Lees dan in dit artikel hoe jij meer tijd overhoudt als
ondernemer. Zo kan jij meer tijd investeren in wat jij belangrijk vindt.
Zorg voor goede timemanagement
Een grote oorzaak dat mensen te weinig tijd overhouden is slechte
timemanagement. Men is te veel tijd kwijt aan onnodige zaken. Denk
hierbij aan overbodige vergaderingen en activiteiten die je niet brengen
naar je doel. Als je meer wilt leren over timemanagement is het boek ‘De
zeven eigenschappen voor succes in je leven’ van Stephen Covey een
aanrader. Door dit boek leer je effectief te zijn en je tijd goed te managen.
Een eerste stap naar timemanagement is het stellen van concrete doelen.
Door een concreet doel te hebben weet je welke activiteiten wél en welke
activiteiten niet bijdragen aan het behalen van je doel(en). De activiteiten
die niet bijdragen sla je over, waardoor je meer tijd over hebt. Check per
vergadering of een vergadering nodig is of dat de inhoud van de agenda
ook gemaild kan worden of op een andere snelle manier kan worden
gecommuniceerd. Je houdt ook meer tijd over door dezelfde taken samen
te bundelen. Doe bijvoorbeeld op bepaalde uren de mail en bekijk de
andere uren niet je mails. Elke keer als je een mail ziet, wordt je namelijk
afgeleid. Het duurt vervolgens ongeveer 7 minuten voordat je weer
geconcentreerd bezig kan zijn. Hierdoor ben je uiteindelijk langer met een
taak bezig. Probeer daarom zoveel mogelijk afleiding te vermijden.
Besteed taken uit
Door taken uit te besteden houd jij meer tijd over. Deze tijd kan je
vervolgens besteden aan zaken, waarbij jouw expertise nodig is. Sommige
taken die expertise vragen die je niet bezit worden ook veel sneller
uitgevoerd door iemand die wel expert hier van is. Denk bijvoorbeeld aan
het bouwen van een website of het schrijven van teksten. Ook het doen
van marketing voor jouw bedrijf kan je uitbesteden aan een online
marketeer.
Maak gebruik van payrolling
Naast het overslaan van onbelangrijke zaken zijn er helaas nog veel zaken
die je niet kunt vermijden. Een daarvan is de salarisadministratie. Het
brengt je wel naar je doel, maar je kunt jouw tijd beter besteden aan iets
waardevols. Je kunt je salarisadministratie uitbesteden door gebruik te
maken van payrolling. De payroll organisatie wordt de formele werkgever
van jouw medewerker(s). Hiermee kan je veel tijd besparen. Je hoeft alle
salarisadministratie niet te doen.
Zet al je taken op een rijtje en schrijf hierbij welke tijd je eraan kwijt bent.
Zo kan je goed beslissen wat je het meeste oplevert qua tijd.